Nieuws

Hoe haal jij die 10?

2 reacties

Nooit meer wakker liggen van een tentamen

De introductie is dé tijd om kennis te maken met de univer­siteit, het studentenleven en natuurlijk je medestudenten. Alles is nieuw, maar in no time weet je hoe alles in elkaar steekt. Dan begint het echte werk: al snel naderen de eerste tentamens.



Vooral het voorbereiden voor het eerste tentamen is lastig; het is moeilijk in te schatten wat je kunt verwachten. Ben jij een van die eerstejaarsstudenten die net is begonnen aan de geneeskundestudie? Of heb je altijd al moeite gehad met het maken van toetsen? Je bent niet de enige! Studenten blijken vaak moeite te hebben met de manier van toetsing. Vooral tentamens met meer­keuzevragen worden als erg lastig ervaren. Het is jammer als je, ondanks adequate kennis, een minder goed resultaat behaalt. Daarom heeft het KNMG Studentenplatform een aantal tips op een rijtje gezet om een tentamen (met meerkeuzevragen) tot een goed einde te brengen.




Hoofd- en bijzaken


Een goede voorbereiding is het halve werk. Realiseer je dat niet alle studiestof even belangrijk is. Probeer hoofd- en bijzaken te scheiden aan de hand van de in hoor- en werkcolleges behandelde stof. Docenten behandelen de belangrijkste stof namelijk vaak expliciet. Ook het maken van oefententamens is om meerdere redenen zinvol. Ten eerste krijg je een goede indruk hoe het tentamen eruit zal zien en ten tweede is het een goede manier om je kennisniveau te testen. Ten slotte is het niet ongebruikelijk dat vragen uit eerdere tentamens weer een keer opduiken in nieuwe tentamens.



Rondesysteem


Bij het maken van meerkeuzevragen kun je het beste gebruikmaken van het zogenaamde ‘rondesysteem’. Je maakt je tentamens in drie verschillende rondes. In de eerste ronde vul je alleen de vragen in die je direct weet, de rest van de vragen laat je open. Tijdens de tweede ronde heb je tijd voor de moeilijke vragen. En voor de laatste ronde blijven alleen de meest lastige vragen over. Deze systematische manier van werken zorgt ervoor dat je niet onnodig tijd verspilt aan moeilijke vragen.



Veel studenten twijfelen bij het maken van meerkeuze­vragen. Meestal kun je bij een vierkeuzevraag één fout antwoorddirect al wegstrepen. Na goed nadenken valt er nog een antwoordmogelijkheid af, maar dan blijven er twee opties over. Lees de vraag zorgvuldig door en ga niet op zoek naar verborgen hints. Examenmakers proberen geen suggestieve vragen te maken. Zoek naar het beste antwoord, een perfect antwoord bestaat meestal niet. De andere antwoorden zijn echt onzin of minder juist. Weet je het dan nog niet, dan blijkt de eerste indruk vaak de beste te zijn.



Gokken


Binnen de geneeskundeopleiding wordt vaak gecorrigeerd voor gokken. Een goed voorbeeld hiervan is de voortgangstoets, de nachtmerrie van menig geneeskundestudent. Gokkanscorrectie betekent aftrek van punten bij een fout antwoord. Nu lijkt het in eerste instantie erg ongunstig om veel vragen in te vullen, maar dit blijkt niet zo te zijn. Bij een vierkeuzevraag die je fout beantwoordt, volgt eenderde punt aftrek. Dit betekent dat je drie keer een fout antwoord mag geven om een goed antwoord teniet te doen.



Zoals al eerder is aangehaald, bestaat er vaak twijfel tussen twee antwoorden, wat de gokkans 50 procent maakt in plaats van de berekende 25 procent. Hierdoor is het nog gunstiger om de vragen wel in te vullen. In absolute aantallen zou je dus meer punten halen met goede antwoorden, dan aftrek van punten bij fouten antwoorden door gokken. Dit ligt anders bij vragen met maar twee antwoordmogelijkheden. Bij een tweekeuzevraag is het verstandig alleen de vragen in te vullen waarvan je het antwoord echt zeker weet.



Bieden deze tips niet voldoende hulp, dan is er altijd nog de mogelijkheid om contact op te nemen met de studieadviseur van jouw faculteit. Hij of zij kan specifieke hulp en training aanbieden. Hopelijk zorgen deze tips ervoor dat je nooit meer wakker ligt van die vreselijke tentamens. Succes!



Goede aansluiting


In maart 2008 heeft het KNMG Studentenplatform via een digitale enquête vragen gesteld over de manier, de voorkeur, en de doelstelling van tentaminering bij studenten. Aan de hand van de uitkomsten, worden aanbevelingen aan faculteiten gedaan om de toetsing zo goed mogelijk op de visie van studenten te laten aansluiten.



Bron


Studieondersteuning door studentenpsycholoog Robert M. Topman, Universiteit Leiden,

www.leidenuniv.nl

.



PDF van dit artikel

Op dit artikel reageren inloggen
Reacties
 

Cookies op Medisch Contact

Medisch Contact vraagt u om cookies te accepteren voor optimale werking van de site, kwaliteitsverbetering door geanonimiseerde analyse van het gebruik van de site en het tonen van relevante advertenties, video’s en andere multimediale inhoud. Meer informatie vindt u in onze privacy- en cookieverklaring.