Nieuws
Manon Eikens
3 minuten leestijd

Luxatie gemist

Plaats een reactie

Claimconstructie

Na drie gemiste kansen wordt een timmerman met een luxatie naar huis gestuurd. Met blijvend letsel tot gevolg. Een gezamenlijke röntgenbespreking had veel ellende kunnen voorkomen.

Een timmerman komt na een valpartij van een trap op zijn pols terecht en meldt zich op de SEH. Hier laat een aios chirurgie foto’s maken. De aios en de radioloog constateren geen afwijkingen en de diagnose luidt: een zware kneuzing van de pols. De patiënt krijgt een drukverband. Tijdens een controle op de gipspoli, een week later, uit de patiënt zijn bezorgdheid. Hij heeft nog steeds hevige pijn en vindt zijn hand scheef staan. Dezelfde aios roept er een ouderejaars orthopedie/traumatologie bij. Deze laat vier nieuwe foto’s maken en concludeert ook dat de man een gekneusde pols heeft, wat z’n tijd nodig heeft om te herstellen. Na ruim zeven weken meldt de patiënt zich opnieuw. Volgens de medewerker van de gipspoli zou het bij een zware kneuzing nu toch echt beter moeten gaan. De patiënt kan een week later terecht bij de traumatoloog. Op twee nieuwe foto’s constateert deze een luxatie van het os lunatum, een ontwrichting/dislocatie van het maanvormig handwortelbeentje. Er volgt een operatie. Omdat de pols nu al ruim tien weken verkeerd staat, zal patiënt hier zeker beperkingen aan overhouden. De timmerman vreest de gevolgen voor de uitoefening van zijn beroep en dient een claim in.

De reconstructie
De luxatie van het os lunatum is een lastige diagnose en niet zichtbaar op de eerste serie voorwaartse en zijdelingse foto’s. Op de foto’s tijdens de controle, een week na het ongeval, is de luxatie wel goed zichtbaar. De ouderejaars assistent miste dit. Hij twijfelde niet over de juistheid van de diagnose en heeft zijn supervisor daarom niet ingeschakeld. Bij de vaste röntgenbespreking van SEH-foto’s bleken alleen de chirurgen en orthopeden aanwezig en geen radioloog. Daarnaast vielen de controlebezoeken op de gipspoli niet onder de SEH-röntgenbespreking. Zo zijn twee kansen gemist om de juiste diagnose te stellen.
Achteraf blijkt tevens dat de radioloog de luxatie wel gezien heeft bij de tweede serie foto’s. Maar het radiologieverslag van deze foto’s is vijf dagen na het controlebezoek ongezien in het medisch dossier terechtgekomen. Binnen het ziekenhuis bestond ten tijde van dit incident geen gesloten systeem waarbij de aanvragend arts altijd alle uitslagen van de radioloog ziet. Bij een controlebezoek is de uitslag beschikbaar in het dossier of digitale archief, maar in dit geval was er geen aanvullende controleafspraak gemaakt. Hierdoor verdween de afwijkende uitslag onopgemerkt in het archief en werd een derde kans om de luxatie te ontdekken gemist.

Wat kan een ziekenhuis doen?
De chirurgen, orthopeden en radiologen in kwestie probeerden al langer tot een multidisciplinaire röntgenbespreking van alle gemaakte foto’s te komen, maar konden geen gemeenschappelijk tijdstip overeenkomen. Met de komst van de SEH-vangnetten van MediRisk is dit uiteindelijk toch gelukt (zie kader).
Daarnaast geeft de radioloog altijd een signaal af als de uitslag van het radiologieverslag afwijkt van de initiële beoordeling op de SEH. Supervisieafspraken zijn vastgelegd, zodat duidelijk is wanneer de supervisor moet worden ingeschakeld. Ook vindt dagelijks dossiercontrole plaats van alle patiënten die gezien zijn op de SEH.

Behandeling van de claim
Op de eerste foto’s is de luxatie niet zichtbaar. Op de foto’s die een week later tijdens de controle zijn gemaakt, echter wel. De luxatie is op dit moment dus verwijtbaar gemist en MediRisk erkent de claim. Voor een goed beeld van de gevolgen en beperkingen volgt een expertise, waarbij een blijvende invaliditeit van 6 procent door het inadequaat medisch handelen blijkt. Een extern schaderegelingsbureau neemt de verdere schade van de patiënt op. MediRisk betaalt € 11.206, waarvan € 7.500 rechtstreeks aan de patiënt.

Manon Eikens, MediRisk Preventie

Met dank aan het ziekenhuis en de betrokken medisch specialisten die met alle openheid van zaken medewerking verleenden aan deze claimreconstructie.

Dit artikel verscheen eerder in Alert, het magazine van medisch aansprakelijkheidsverzekeraar MediRisk. Samen met haar leden – het merendeel van de algemene ziekenhuizen in Nederland – werkt MediRisk gericht aan het terugdringen van risico’s in de zorg.

beeld: Thinkstock
beeld: Thinkstock
SEH
Op dit artikel reageren inloggen
Reacties
  • Er zijn nog geen reacties
 

Cookies op Medisch Contact

Medisch Contact vraagt u om cookies te accepteren voor optimale werking van de site, kwaliteitsverbetering door geanonimiseerde analyse van het gebruik van de site en het tonen van relevante advertenties, video’s en andere multimediale inhoud. Meer informatie vindt u in onze privacy- en cookieverklaring.